DAGKRANT #7: MAAR WAT ZEG JE NOU EIGENLIJK?

DAGKRANT #7: MAAR WAT ZEG JE NOU EIGENLIJK?

DONDERDAG 17 JUNI

Maar wat zeg je nou eigenlijk?

In deze Dagkrant staat het vinden van je stem centraal, of in ieder geval de zoektocht naar die stem. Deze editie van Oerol is daar ook bijzonder voor geschikt, nu er zoveel makers op het eiland zijn om zonder publiek hun voorstellingen voor te bereiden en af te maken. Maar dat is nog steeds niet zonder uitdagingen. Naomi Namutebi, Betal Özay, Eric Sjøholm en regisseur Raphael Rodan maken hun prachtige voorstelling Silaba af tussen de geiten, geplaagd door pollen. De kinderen van het eiland werden door Gebied-B uitgedaagd om hun verbeelding te laten spreken bij het buitenspelen en moesten als klap op de vuurpijl ook nog eens lastige vragen van de Dagkrant beantwoorden. Bouke Groen zoekt naar de beste manier om zijn algoritmisch gegenereerde muziek te laten horen op het eiland. Ada Ozdogan keek films tijdens haar residentie-verblijf om haar door Quentin Tarantino geïnspireerde voorstelling nog verder uit te denken.

En wij, Oerol-volgers? Wij mogen ook op zoek naar onze stem hier. Hoe verhouden we ons tot elkaar, tot het landschap, de kunst die we meemaken tijdens Het Imaginaire Eiland en wat zeggen we daarover? We lachen het onder het genot van een drankje weg, we schrijven het in het zand en als we terug aan wal zijn, is het amper nog uit te leggen hoe het nou precies voelde.

Fijn dat je vandaag de krant weer leest, we hebben de zoekende stem versterkt en zijn zelf ook blij dat ons zegje vandaag weer gezegd is.


Donderdag 17 juni 2021

Programma vandaag

10:15-10:17

2 min

Vangst van de dag

Jennifer en Dean vertellen je in 2 minuten wat je niet mag missen op Het Imaginaire Eiland.

09:00-14:00

300 min

Radio Oerol met Gian van Grunsven

Word wakker op de golven van Radio Oerol! Beleef het Festival via gesprekken met artiesten, medewerkers en eilanders, dagelijks van 9.00-14.00 uur.

12:00-13:00

60 min

Het Geluid Vaart (Aflevering 5) - PolakVanBekkum

Podcast van de daverende stilte van Terschelling, een luisterervaring. Even realistisch als imaginair.

15:30-15:40

10 min

Ik ben er ook nog (Aflevering 2) - BERG&BOS

Een muzikaal hoorspel in 5 delen over leren leven met verlies, voortleven en vergeten worden.

18:30-19:20

50 min

Pan~// Catwalk - Zwermers

In een stroom kledingwissels onderzoekt Zwermers de fluïditeit van onze identiteit.

19:25-19:50

25 min

Opium op Oerol

Tijdens Opium op Oerol van AVROTROS ontvangt Cornald Maas iedere dag een bekende schrijver op Terschelling. Met Connie Palmen, Saskia Noort, Mano Bouzamour, Arthur Japin en Hanna Bervoets.

20:00-20:30

30 min

Talks - De avond in met Jennifer en Dean

Jennifer Muntslag en Dean Bowen nemen je mee naar wat er rondom Oerol op Terschelling gebeurt, met livemuziek en unieke beelden/momenten die je normaal niet ziet.

21:00-22:00

60 min

Untitled_2021 - Nineties Productions - PREMIERE

Een live gespeelde online voorstelling over interconnectiviteit gebaseerd op het gedachtegoed van o.a Donna J. Haraway, vanaf Terschelling.

22:00-22:05

5 min

MOMO presenteert: Froukje (muziekconcert)

RELEASE VIDEOCLIP #3 - Vier clips van de nieuwe belofte van de Nederlandse alternatieve pop, opgenomen op Terschelling.

09:00-10:00

60 min

Wakker worden op de golven van Radio Oerol

Open je zintuigen met Radio Oerol in de morgen: live muziek van Anna de Maesschalk, momenten van meditatie en het dagelijkse ochtendverhaal om 09:45uur, vandaag van storyteller en schrijver Thomas Kok.

10:00-11:00

60 min

Goedemorgen Oerol!

Tune in: Gian praat deze ochtend met kunstenaar Marc van Vliet (De Streken) over ‘sense of place’ en het verstrijken van de tijd.

11:00-11:15

15 min

Hoorspel 'Ik ben er ook nog' – BERG&BOS

De tweede aflevering van het vijfdelige hoorspel 'Ik ben er ook nog' van BERG&BOS.

11:15-12:00

45 min

Tussendoor luisteren we naar de ultieme eilandmuziek van Oerol makers, jouw lekkerste verzoeknummers en (onverwachte) live optredens!

12:00-12:30

30 min

Audiolecture Radio WaterRuis #3 - LIVE

Als je over het strand loopt hoor je het ruisen van de zee. Maar heb je je ooit afgevraagd wat er aan de andere kant te horen is? Radio WaterRuis is een vierdelige podcast serie van kunstenaar Noortje Sanders (Oerol Lab). De derde aflevering performt zij live.

12:30-13:30

60 min

LUNCH LAB

Bij LUNCH LAB onderzoeken Mara van Nes (Talks – Vurige Gesprekken) en Gian van Grunsven hoe de makers van Oerol Lab ons met andere ogen naar het eiland doen kijken.

13:30-14:00

30 min

De dag in

Een vooruitblik op de imaginaire festivalavond, natuurinspiratie van Bosbeweging en nog tijd voor dat ene verzoeknummer, en dan: de dag in op de echo van Radio Oerol!

 Bouke Groen experimenteert met een muur van geluid

Leestijd: 2 minuten

Bouke Groen experimenteert met een muur van geluid

Diep in een van de prachtige Terschellinger wouden zit beeldend kunstenaar Bouke Groen deze week achter een houten bureau te experimenteren met een zelfgebouwde installatie van speakers en OSB-platen. We vroegen Bouke Groen wat hij precies van plan is met het witte, hoekige bouwwerk.

Tekst: Henk Bovekerk, Fotografie: Nichon Glerum, Videografie: Jonathan Sipkema

Lees meer

“Dat wit was bedoeld als neutrale kleur, maar steekt ook af bij de natuur. En die hoek van negentig graden, dat is een experiment met vorm. Achter de OSB-platen zitten contactspeakers. Die brengen de trillingen over op het object zelf, waardoor de platen zelf de speakers worden. Het is puur een experiment. Ik doe hier twee weken lang onderzoek zodat ik mijn ideeën voor een kunstwerk de komende maanden verder kan ontwikkelen. In januari start de productie van een kunstwerk voor de Floriade in Almere. Daar heb ik een plek toegewezen gekregen waar ik exposeer. Oerol is daarbij betrokken als curerende organisatie en zij bieden mij nu een residentie om mijn werk verder te kunnen ontwikkelen.”

Behalve experimenteren met het object en de techniek, voert hij ook gesprekken met mensen. “Vorige week was Atser Damsma op bezoek. Hij is musicus en onderzoekt muziekcognitie aan de UvA en de RUG. Welk gedeelte van het brein licht op als je een melodie hoort of herkent? Dat soort zaken bestudeert hij. Ik ben zelf geen wetenschapper, ik ben een stuk praktischer, ik werk toe naar een kunstwerk waaruit je klank gaat horen. Hoogstwaarschijnlijk wordt dat een geneuriede melodie, niet mannelijk of vrouwelijk, maar iets daartussenin. Zoals het stemgeluid van bijvoorbeeld Tracy Chapman."

De melodie wordt gegenereerd door een algoritme. “De software daarvoor is in ontwikkeling. De melodie zal constant aan verandering onderhevig zijn, maar wel herkenbaar blijven. Zo werkt de natuur ook. Alles in de natuur verandert constant, in reactie op de omgeving.”

Op de Floriade, die 14 april 2022 van start gaat in Almere, zal het publiek door de melodie uit het kunstwerk van Groen worden aangetrokken zoals Odysseus door de zang van de Sirenen. “Eerst zal het publiek de melodie horen. Pas later is te merken dat de geneuriede melodie de hele tijd in verandering is. De Floriade gaat in op tuinbouw en gecontroleerde natuurverschijnselen. Maar die controle is van de mens. Verandering is de enige constante.”


 Leer buitenspelen van de kinderen van Terschelling!

Leestijd: 3 minuten

Leer buitenspelen van de kinderen van Terschelling!

Met de Partij voor Hoofdzakelijk Buitenspelen onderzochten kinderen van de basisscholen op Terschelling hoe met een frisse blik buiten te spelen en hoe ze anders tegen de dingen kunnen aankijken. Daar kunnen we allemaal wel wat van leren. Vanuit de Partij zelf kregen we een officiële vragenlijst om deze partijleden voor te leggen, vragen over waar buitenspelen belangrijk is, over de mooiste herinneringen aan buitenspelen of tips voor mensen die het zelf willen doen.

Tekst: Jan van Tienen, Fotografie: Nichon Glerum

Lees meer

In de derde Dagkrant las je meer over De Partij voor Hoofdzakelijk Buitenspelen. Op de foto zie je (v.l.n.r.: Lenny, Miloes, Ybe, Ella, Madelief, Suus, Jenthe)

De Dagkrant sprak zeven kinderen. Ella (10), zit op OBS ‘t Jok in Hoorn, Suus (11), Miloes (5), Madelief (10) en Ybe (8) zitten op OBS 't Hunnighouwersgat in Midsland en Lenny (11) en Jenthe (11) zitten op OBS Prinses Margriet. We gingen bij de scholen langs, van de leerkracht mochten ze even de les uit om met ons te praten.

Alles wat ze vertelden was leuk, maar we kunnen niet alles opschrijven, want dan wordt het stuk heel erg lang en als mensen dat moeten lezen, zijn ze niet aan het buitenspelen. En dat moeten we niet hebben.

Waarom is buitenspelen belangrijk?

Ella: “Als je buitenspeelt zie je dingen, dan krijg je weer creativiteit, je krijgt frisse lucht, dat is heel goed voor je. Als je niet buitenspeelt moet je wel een heel saai leven hebben. Buiten zie je bomen die in een hele rare houding zijn gegroeid, of planten die ik nog niet ken.”

--

Ybe: “Het is gezond, je kan ook kinderen van andere groepen zien, en kan vrienden met andere kinderen worden die niet bij je op school zitten”

Suus: “Miloes, wat vind jij fijn aan buitenspelen?”

Miloes: “Dat het dan altijd zo warm is?”

Madelief: “Ook in de winter?”

Miloes: “Nee.”

Madelief: “In de winter hebben we een hele grote sneeuwpop gemaakt.”

--

Lenny: “Als je de hele tijd binnen blijft, ben je zo de dikste ter wereld.”

Jenthe: “Het is goed voor je ogen en goed voor je adem. Het is goed voor je lichaam.”

Lenny: “O ja, je krijgt vitamine D van buitenspelen.”


Ga naar buiten! Stap uit je eigen bubbel, ontmoet andere mensen en zie nieuwe dingen.

Wat is jouw belangrijkste tip voor mensen die buitenspelen moeilijk vinden?

Ella: “Ik denk vaak, nee, ik heb helemaal geen zin om buiten te spelen. Maar dan doe ik het wel en vind ik het toch heel leuk.”

--

Ybe: “Neem een huisdier!”

Madelief: “Ja, neem een hond, dan kan je naar buiten.”

Ybe: “Een puppy móet buiten plassen, dus dan moet je naar buiten.”

Madelief: “Je moet meer naar buiten gaan. Ik zorg dat ik maar een uurtje per dag op de laptop of telefoon ga. We hebben thuis de afspraak, je mag een half uurtje op je telefoon, en dan weer naar buiten.”

--

Lenny: “Je moet vrienden hebben en dan bijvoorbeeld een leuke sport hebben die buiten is, voetballen, of bewegen. Ik zou niet binnen voetballen, dan trap je alles kapot.”

En als je niet zoveel vrienden hebt?

Lenny: “Als je geen vrienden hebt gewoon moet je een bal tegen de muur schoppen. Als ik geen vrienden had was ik zelf ook weinig buiten. Of je kan andere kinderen opzoeken en daar mee spelen. Misschien hebben ze wel niets te doen. Je kan ook nog een hond nemen.”

En als je allergisch bent voor honden?

Lenny: “Dan moet je een kat nemen.”

De wereld stond nogal op zijn kop afgelopen jaar, wat zal je nooit meer vergeten?

Madelief: “Dat je je vrienden niet ziet.”

Ybe: “Dat heel veel mensen dood zijn.”

Suus: “Ik heb een half jaar lang opa en oma niet gezien. Die wonen in Brabant. Daar ben ik zelf ook geboren.”

Ybe: “Mijn overgrootvader heet Gerrit, dat is mijn tweede naam, die zie ik ook al heel lang niet meer.”

Madelief: “Mijn opa komt bijna iedere vakantie. Die woont alleen. Dat is ook niet gebeurd. Met Pasen kwam ie niet, dat was heel jammer.”


Welke nieuwe ervaring of gedachte ben je de laatste tijd tegengekomen in je eigen hoofd?

Jenthe: “Dat was denk ik toen we bij Doodemanskiste zaten en we de geluiden moesten verzinnen die hier niet waren. Daar denk je niet aan als je er niet bent. Bijvoorbeeld het geluid van een trein of tropische dieren.”

--

Ella: “Als ik buiten ben, krijg ik nieuwe ideeën. Dan ga ik heel ver doordenken, denk ik aan gras, aan weide, naast de weg, in de auto, op de iPad. Dat kan ik dan tekenen.”

--

Madelief: “Als je buiten bent dan ga je nadenken, over wat je allemaal hebt gedaan met je leven.”

Suus: “Hier in het dorp is het ineens superdruk, nu is het weer levend allemaal.”

Madelief: “Mijn vader gaat heel vaak naar ‘vrienden’.”

Ybe: “Haha ja, naar de kroeg!”

Ybe: “Maar soms is het ook fijn om alleen te zijn. Je kan snoep pakken zonder dat iemand het merkt.”

Madelief: “Je ouders gaan dit waarschijnlijk lezen, he?”


Oerol brengt nieuwe ervaringen, ook bij deze partijleden thuis.

Madelief: “Mijn vader heeft een eigen Youtubekanaal, daar is hij meer mee gaan doen. Hij is er beter in geworden. Hij maakte iedere dag een filmpje. Hij maakt beelden van Terschelling. Het is leuk, hij is bezig met een eigen project, De Kast, waar mensen in kunnen zitten om dan gefilmd te worden, mijn broer Tim en ik mochten even kijken, dan vraagt hij: wat vinden jullie ervan, welke kleur moet de kast hebben?”


Welke kleur moet jouw kast krijgen? Misschien een kleur die je buiten vond. Waar je nooit eerder aan had gedacht maar die er ineens was, hier op Terschelling. 
Wil je ook lid worden van de Partij? Of meer weten? Stuur dan een mailtje naar sara@gebied-b.nl

Leestijd: 3 minuten

De distels op Terschelling zijn dezelfde distels als die in Oeganda

Naomi Namutebi en Betal Özay zijn storytellers die met singer-songwriter Erik Sjøholm begin dit jaar afstudeerden aan de Mezrab Storytelling School. Docent en regisseur Raphael Rodan is met ze op Terschelling om de voorstelling Silaba af te maken en te monteren. Wat doen ze en welke invloed heeft het eiland op hun werk? Bovenop een kunstmatige verhoging bij een niet nader te noemen crossplek waar de schapen en geiten ruim baan hebben vertelden ze over hun project.

Tekst: Jan van Tienen, Fotografie: Nichon Glerum

Lees meer
 De distels op Terschelling zijn dezelfde distels als die in Oeganda

Betal: We maken hier een storytelling performance met muziek. Naomi en ik vertellen onze individuele verhalen, Erik is met zijn muziek het verbindende element. Wij zijn twee eilanden, hij is de brug.

Erik: Er zit veel variatie in de verhalen die ze vertellen en met muziek er tussendoor krijgt het geheel meer lucht.

Betal: Mijn verhaal gaat over de reis van een vader die zijn zoon gaat halen bij een fictieve afkickkliniek en over een digitale sabath, een detox van je scherm. Ik vermeng fictieve elementen in mijn verhaal, dus ik stel ook dat die afkickkliniek op Terschelling staat.

Naomi: Mijn verhaal gaat over een meisje uit Oeganda, wier moeder haar al op heel jonge leeftijd krijgt. Die moeder geeft alles op om haar op te voeden, ook haar dromen om actrice te worden. Als ze achter de seksualiteit van haar dochter komt, voelt ze zich verraden. Je mag niet gay zijn in Oeganda, en de moeder voelt verraden en teleurgesteld. De moeder stuurt haar dochter weg, en ze komt in Nederland terecht.

Betal: In het Luganda, de taal die in Oeganda wordt gesproken, heb je het woord ‘sillabe’, dat onzichtbaar betekent. Ik denk dat dat op onze verhalen slaat. Het gaat over twee onzichtbare individuen die langzaam zichtbaarder worden. Zo voelt het ook voor onszelf. We werken sinds maart aan deze voorstelling, met Raphael’s coaching krijgt het vorm.

Raphael: Oerol vroeg ons een show te maken voor het storytelling-podium, maar toen we de verhalen aan het maken waren, werd het festival geannulleerd. Toen zijn we toch uitgenodigd om het op het eiland af te maken. Dat is fijn, want we spelen ‘m ook nog op Over ‘t IJ.

Betal: we hebben het verhaal ook speciaal voor Oerol en Terschelling ontwikkeld.

Dat het eiland haar uitwerking op de groep heeft blijkt al uit de waterige ogen van Naomi.

Naomi: Die hooikoorts! Maar wat me ook opvalt is dat ik hier gras en planten zie die ik al zes jaar lang niet heb gezien. Ik word er soms emotioneel van, ik ben al zes jaar niet meer in Oeganda geweest. De distels hier doen me denken aan de distels bij mijn oma in een dorp op het platteland daar.

Betal: Ook op weg hiernaar toe was het al interessant. Die plastic zeilen op de boot, het leek net of we in een drijvend abatoir zaten met al die transparante schotten. Het is interessant om andere mensen door dat plastic heen te zien, alsof het al een podium is. Ik moet ook zo lachen om de namen van dingen hier. De Eldorado-bushalte, zeer dramatisch! Ik vergeet de tijd en de dagen hier ook, dat is heerlijk.

Naomi: Nu we hier zijn, komt onze tekst tot leven. We hadden altijd al het plan om rondom een boot te spelen, en de regisseur kwam met het idee om de boot rechtop te zetten. Nu we hier zijn kunnen we onze teksten echt met die boot verbinden, en ontdekken we manieren waarop het werkt.

Erik: De landschappen hier zijn simpel en open. We merken ook dat dat invloed heeft op welke liedjes we kiezen en spelen, en we snijden veel uit de tekst. Zo resoneert het meer met het landschap.

Raphael: Met storytelling hoef je visueel niet zoveel te doen op het podium. Als je te veel ziet, neem je iets weg van het publiek: de simpele, directe relatie met ze, om hun eigen verbeelding te triggeren. We willen ze die rust geven.


Silaba is dit jaar nog op festival Over ‘t IJ te zien en mogelijk ook nog op andere plekken. En voor wie zelf een verhaal wil leren vormgeven: De Mezrab Storytelling School in Amsterdam heeft altijd ruimte voor nieuwe studenten!

 Wat zou Quentin Tarantino van Terschelling maken?

Leestijd: 5 minuten

Wat zou Quentin Tarantino van Terschelling maken?

Regisseur Ada Ozdogan - haar voornaam betekent eiland in het Turks! - en actrice Momo Samwel, grote Tarantino-fans, zien in Terschelling het perfecte decor voor een goede cowboy-voorstelling.

Tekst: Aybala Carlak, Fotografie: Nichon Glerum

Lees meer

Als vaste maker bij Theater RAST in Amsterdam heeft Ada bewezen dat ze iets moois kan neerzetten. Oerol bood haar en Momo met alle liefde een schrijversresidentie aan. Er gaat veel geschreven worden tijdens deze residentie, maar de eerste week wordt ingevuld met het bingewatchen van steengoede films.

Wat is de insteek voor jullie nieuwe project?

Ada: “Ik was al bezig met een plan voor een voorstelling, vanuit mijn fascinatie voor Tarantino, zijn verheerlijking van geweld en de slotscènes. Geweldig, dat aan het einde van veel van zijn films zoveel personages dood zijn, dat de mensen waarvan je begint te houden in een verhaal dood moeten gaan, en dat er aan het einde van de film dus geen stem meer overblijft om je aan te hechten. Het enige wat overblijft is een bepaald soort stilte.

Tijdens dat proces ontmoette ik Momo, zij bleek dezelfde kinderlijke obsessie met Tarantino te hebben. Ik ben regisseur, maar had altijd al de ambitie om te schrijven. Ik raakte geprikkeld door het zinnetje ‘written and directed by Tarantino’ bij zijn aftitelingen.

En waarom moest er nu precies op Terschelling geschreven worden?

Momo: “We kregen eerder bij RAST de kans om een korte voorstelling te maken, gefocust op het maffia-genre, waar Tarantino veel mee werkt. Maar hij heeft daarnaast een liefde voor het western-genre. Terschelling heeft landschappen die daarbij passen.”

En waarom willen jullie dan een voorstelling maken in het western-genre?

Momo: “Het is een genre dat vooral gebruikt werd in Amerika, en waarmee Amerika zichzelf in een positief daglicht probeerde te stellen. Er is een subgenre, dat spaghettiwestern wordt genoemd, geregisseerd door Italianen. Tarantino is grote fan van het subgenre, en wij ook. Die regisseurs gebruiken de western-mal, maar gebruiken daarin juist hun meer pessimistische, Europese visie. Het is wat kritischer, cynischer, satire.”

Ada: “Tarantino is dan iemand die zich afvraagt: wat is daar het Amerikaanse equivalent voor? Hij kwam uit bij het slavernijverleden, zo werd het idee voor zijn film Django Unchained ook geboren. Zijn films zijn veel geïnspireerd op eerdere films.”

Momo: “Dat vinden we cool, dat je iets gewoon opnieuw mag proberen, en misschien een betere versie maakt, of dat je je eigen draai eraan kan geven.”

Ada: “Wij wilden hetzelfde doen, dus brachten we het westerngenre naar Nederland. Dan kom je ook snel uit bij ons slavernijverleden. Maar ik wil er ook iets in kwijt van mezelf. Ik ben van Turkse komaf en heb een sterke mening over hoe er omgegaan is met gastarbeiders van Turkse en Marokkaanse afkomst. We willen ermee spelen zoals Tarantino dat ook doet: de onderdrukte groep munitie geven om terug te vechten, de confrontatie op te zoeken en wraak te nemen.”

Momo: “Het is ook het spelen met tijd, een manier om de geschiedenis te herschrijven.”

Hoe verloopt de schrijversresidentie tot nu toe?

Ada: “We verkennen verschillende locaties en kijken zoveel mogelijk films. Eerst de referenties van Tarantino, maar nu ook Indonesische westerns, black westerns, kebab (Turkse, red.) westerns. En we kwamen erachter dat veel westerns remakes zijn van Japanse films. De lijst is lang.”

Wordt de voorstelling, hoogstwaarschijnlijk volgend jaar op Oerol, dan ook filmisch?

Ada: “Ik heb sinds mijn afstuderen (zes jaar geleden, aan de toneelschool Maastricht, red.) al een fascinatie voor dat filmische, maar dan wel met alle beperkingen van theater. Dus ik ben niet geïnteresseerd in camera’s of schermen op het toneel, maar wel in de stijl van de mise en scène, het licht en decor, en ook in het soort spel. Zo kun je er met licht voor zorgen dat het publiek een bepaalde richting op kijkt. Als je op een filmische manier denkt, kun je ook op het toneel manipuleren. “


Leestijd: 1 minuut

Een juttertje met...

Om de sfeer op het eiland te proeven en de tongen los te maken drinken we met mensen op het eiland een vliegensvlug juttertje. In Midsland hieven we vandaag het inmiddels bekende rood-geel-groen-wit gerande glaasje met Marlene Amsdorf uit Spaarndam, die voor Oerol onder meer de sociale media verzorgt. Ze produceerde ook de vierdelige serie Thuis op Oerol.

Tekst en beeld: Henk Bovekerk

Lees meer
 Een juttertje met...

“Het is mijn eerste keer Oerol. Ik heb het festival helaas nooit meegemaakt met publiek erbij, met een volle programmering en feestende mensen, maar ik geniet er alsnog van: het maken van content voor de website, het vormgeven van het Imaginaire Eiland en mijn collega’s beter leren kennen. Ik heb leuke ontmoetingen gehad met makers als Ritzah Statia, de storytellers van Mezrab, Anne-Fay en de deelnemers aan het Lab. Ik vond het héél cool om bij de presentatie van Statia aanwezig te zijn. En bij de presentatie van Mezrab zaten we in een duinkuil en kwamen er ineens allemaal geiten voorbij gelopen, zo leuk! Vandaag waren we op het strand in Kaap Hoorn. Het was er heel rustig en supermooi, ik heb ook even lekker mijn voetjes in het water gedaan. Het is natuurlijk ook intens, hier werken. Er is altijd veel te doen en ik ben er ruim een week voor van huis. Mijn dochter is drie. Ik bel haar niet dagelijks, want dan wordt het huilen, ofwel zij of ik, want ik mis haar, maar ik probeer daar niet al te veel bij stil te staan. Het is een heel toffe ervaring om hier te zijn en ik had niet gedacht dat ik dit als moeder nog zou meemaken. Dat wil ik haar ook leren, dat je soms ook uit je comfortzone moet gaan om toffe dingen mee te maken. En verder geniet ik van het eiland zelf, van de natuur en de stranden. Het voelt ook echt wel een beetje als vakantie.”


Lokroepjes

Lieve dagkrantredactie, jullie vocabulaire is even vervuld van schoonheid als humoristisch. De beelden en video's laten ons wegdromen naar ons favoriete eiland. 💕🌴 We hopen dat we volgend jaar weer door het papieren krantje kunnen bladeren op de camping! 

Lange zwarte sokken met een korte broek kwamen mijn ogen voorbij, mijn handen jeukten erover. Oke, toen je weg ging heb ik je toch maar even geroepen en je Lange zwarte sokken naar beneden geschoven 😂. Sorry ik kon het niet laten.

Wie is toch die jonge god die wij al ruim 25 jaar elk jaar weer door de duinen zien fietsen? Hij lijkt de eeuwige jeugd te hebben, maar volgens onze berekening wordt hij 50 jaar! Bruno is zijn naam! Geniet ervan Oerol maatje🤍

Lieve Simon en Nienke, waf waf waf plakje paardenworst van slager Schaafsma😍? Woef waf waf voor de zure van West! 🐾Pien

Lieve Pien, we missen je heel erg. Volgend jaar mag jij ook mee naar Oerol. Nienke en Simon.

Hoopvolle Kreeft, laat die Vrolijke Tweeling lekker zitten. Ik wil ook wel een stukje van de actie. Waar hang je uit? Ik trakteer op koffie.

Ik las hier laatst een lokroep van een DTP'er. Al bezet? Ik draag je zo de zee in als je dat kantoor uit wil. 🙈🐚

Mag ik hier ook een nummer aanvragen voor de radio? Gr Gert

Geen voorstellingen op het eiland dus hebben we een nieuwe hobby. Vogelspotten. Heb jij de duinhopper, de wadzanger, de strandmeeuw en de kiekeduif al gezien? 🦩🕊

Ik zag gister iemand heel teleurgesteld naar het kaasschap in de coop kijken. Er lag alleen nog roomkaas met ananas. Als je een stukje van onze extra stinkende camembert wil, mag je altijd langskomen! Ons huisje staat in Formerum.

Hallo mijn ouders willen geen fuze tea meer voor me kopen, wie dat stom vindt kan reageren in de lokroepjes dan zeg ik dat morgen tegen ze.

Wie is dat model van de merchandise? Rol mij maar in zo'n hammamdoek hoor, Mr Handsome!

Was leuk gister, met jou rollebollen in de duinen van Midsland aan Zee. Kom je me snel opzoeken in Utrecht? Groetjes Kim

Lieve Henry, heel veel succes met je nieuwe baan! Nu nog even genieten op het eiland. Groetjes met handjes en voetjes;)

↑ Inhoudsopgave