Vorig jaar sloten we de Dagkrant af met een portret van ‘Annelies zonder fiets’, de kleurrijke creatieve vrijwilliger die elk jaar een kunstwerk van haar crew T-shirt maakt. We hadden het toen over fietsen, conversation starters en waarom okselhaar bij vrouwen nog steeds niet genormaliseerd is.
Bij de Dagkrant waren we benieuwd of ze er weer was (ja) en of ze weer zo’n prachtig shirt had geupcycled (JA!). Fotograaf Nichon Glerum spreekt met haar af, vlak voordat haar dienst bij het straattheater in Midsland begint.
Annelies, hoe gaat het met je?
Ik had dit jaar minder beeldende kunst-diensten, dus er was wat minder tijd om te upcyclen. Maar omdat ik wist dat de Dagkrant weer een portret wilde maken heb ik er gisteravond nog speciaal aan gewerkt. Er zijn elk jaar andere vrijwilligers die mee willen doen, maar we hebben diensten op verschillende tijden. Daarom verzon ik dit jaar iets nieuws: ik verstopte m’n knutselspullen op een geheime plek op het eiland, en de route daarnaartoe deelde ik in de appgroep van alle Oerol vrijwilligers, zodat mensen tussen hun diensten door hun shirt konden versieren.
En wat staat er dit jaar op je shirt?
Niet ‘Make okselhaar great again!’ (die man van de slogan heeft al genoeg aandacht gehad), maar okselhaar staat zéker nog in de spotlight. Ik knipte uiteraard weer praktische oksel(haar)gaten, dat scheelt wassen. Naast borduursels schilderde ik een lepelaar (gezien bij Wandelende Duinen) met pijpestrootje (uit de Bambie-voorstelling), een handpalm en De Streken. Annelies-met-fiets-maar-zonder-tand, dat is mijn vrijwilligersnaam dit jaar, want ik mis sinds een paar maanden een kies. Direct na Oerol krijg ik een kroon. Wel leuk, zo beleef ik Oerol een keer in piratenstijl!


Draag je de T-shirts van vorige jaren nog steeds?
De borduursels en verf bleken de tand des tijds niet helemaal te doorstaan, daarom heb ik van de rugpanden een gilet gemaakt. Handig als extra laagje op een festivaleditie met wisselvallig weer.
Handig, én super cool! Wat ga je vandaag nog meer doen?
Na m’n dienst wil ik in onderbroek een stuk gaan fietsen.
Want?
Dat staat op m’n Oerol bucketlist. Elke festivaleditie maak ik een to-do lijst met gekke, leuke en grappige dingen om te doen, om me uit m’n comfortzone te halen en nieuwe dingen te proberen. Sommige komen elk jaar terug (skinny dippen, silent disco), deze is nieuw. Want: ook daar gelden voor vrouwen vaak andere regels dan mannen, en dat moet anders!
*
Tot volgend jaar Annelies!



