Dolf Jansen ligt niet wakker van de nacht (maar is wel activistisch)

Beeld: Nichon Glerum

Nachtkrantredacteur Wilbert belt met Dolf Jansen over de nacht van de vluchteling, ‘s nachts rennen en activisme. Want vannacht is het de Nacht van de Vluchteling. Door heel Nederland leggen mensen afstanden van 10, 20 of 40 km af. Als Wilbert probeert de link tussen nacht en grote afstanden te leggen is de enige persoon die in hem opkomt Dolf Jansen. Want wat heeft Dolf met ‘s nachts grote afstanden afleggen? En wat heeft Dolf met de nacht?

 

Ha Dolf, wat heb jij met de nacht?
Eigenlijk niet zoveel, maar ik ben jaloers op kunstenaars en schrijvers die echt gebruik kunnen maken van de nacht. De nacht is lekker stil en heeft een eigen sfeer. Dan slaap je maar overdag… Ik vind het prachtig, maar voor mij werkt dat niet. Met het spelen en hardlopen moet ik me aan een soort ritme houden. Ik ben nooit een extreem nachtmens geweest. 

Soms sta ik meer in de avond op de planken, dan gebruik ik het ritme van de avond wel voor mijn kunst. Maar toch is het dan belangrijk voor me om na de show snel onder de wol te gaan. 

 

Ben je een goede slaper?
Zeker. Ik lig er niet van wakker dat ik niks met de nacht heb. Ik lig zelfs letterlijk niet wakker ‘s nachts, ik kan altijd slapen. Dat is voor mij een groot voordeel. Misschien heeft mijn lichaam wel door: Dolf heeft deze slaap nodig. 

Maar dat ik slaap betekent niet dat er niets gebeurt. Ook al ben ik niet wakker: er ontstaan dingen en ideeën. 

Maar doorhalen of ‘s nachts dingen doen zit er voor mij niet in. 

 

Heb je dan ook nooit ‘s nachts gelopen? Er zijn toch van die trailruns die ‘s nachts plaatsvinden?
Ik heb nooit echt die ultra-afstanden gelopen waarbij het nodig is dat je de nacht door moest lopen. Ik heb natuurlijk weleens meegemaakt dat ik heel laat nog liep. Dat invallende duister en dan bewegen, dat is een fantastisch gevoel. Maar ik zou het nooit zo plannen.

Nichon Glerum
Beeld: Nichon Glerum

Oké, genoeg gegraven naar de nacht. Even over de Nacht van de Vluchteling: ‘s nachts wandelen als een vorm van activisme. Hoe activistisch ben jij hier op Oerol?
Meer dan ooit. En dat heeft zowel met de vorm die ik hier gekozen heb voor Oerol als waar we ons bevinden in de tijd. 

Het resultaat van wat ik hier doe, de voorstelling die ik aan het maken ben gaat ook activistischer zijn dan ooit. Of ik nou hier op Oerol sta of voor een groep industriëlen: ik spreek ze allemaal aan op hun verantwoordelijkheid. 

Dus zoek naar een soort activisme dat bij jou past. Voor mij is ‘s nachts wandelen bijvoorbeeld niet de vorm nu. Misschien voor jou wel, of sluit je aan bij een kerkasiel of doe iets anders. 

Alle weldenkende mensen – en dat zijn er best wel veel – hebben een verantwoordelijkheid om daar iets mee te doen. Je komt niet meer weg met “ik vind politiek stom”. Als we in dit jaar kinderen maandenlang in een sporthal opvangen zonder iets van perspectief, dan moeten we in actie komen. Misschien zelfs in opstand komen. Wie we ook tegenover ons hebben. 

 

Heb je er ook over nagedacht je HalfJaarsConference in de nacht te spelen?
Hier niet in ieder geval. Naast mijn twee shows per dag kan ik weinig erbij doen. Ik loop hard, ik speel en pak mijn rust. Als ik alleen in de nacht zou spelen, zou ik mijn ritme daarop moeten aanpassen. In de nacht spelen past niet in mijn huidige planning. 

 

Dat begrijp ik, Dolf. Ik heb het er ook moeilijk mee, ‘s nachts rondlopen en dan overdag ook nog van alles doen. Dank voor het gesprek en je oproep tot activisme. 

*

De HalfJaarsConference van Dolf Jansen speelt alleen vandaag nog op Oerol, om 11 uur op Festivalhart De Deining en om 20 uur op Het Oude Voetbalveld (3).

Walvisvaarder – Dagkrant 2026_liggend

Advertentie